Reklama
 
Blog | Jan Majer

Finanční výchova míří do škol

Víte, co říkají učitelé dětem o penězích? Jak je připravují na život, v němž právě schopnost peníze vydělat a rozumně s nimi nakládat bude patřit mezi ty nejdůležitější? Až na čestné výjimky jim neříkají nic. Dosud totiž nevěděli, jak na to.

Před časem jsem si v jednom článku neodpustil poznámku, že nejhoršími klienty pro finančního poradce jsou podle mých zkušeností právnící (protože ničemu nevěří) a učitelé (protože nemají peníze). Právníci zůstali v klidu, ale od kantorů mi přišla hromada mailů.

Kupodivu mi nespílali. Psali, že mám recht a že jsem je pobavil. Zvali mě, jestli bych k nim do školy nepřijel na besedu. A hlavně – ptali se, jestli nevím, kde by mohli objednat nějaké výukové materiály, aby se děti dozvěděly něco o chytrém hospodaření s penězi.

Bohužel, moc toho pro děti k dispozici nebylo. Dnes mám ale docela zajímavý tip. Minulý týden se v pražské ZOO uskutečnil křest knížky Tajný deník Barborky Syslové aneb cesta k finanční samostatnosti.

Reklama

Knihu připravil Nadační fond Arnošt, který chystá několik dalších navazujících titulů, například o bankách, investování a podnikání. Každé téma bude spojené s jedním ze členů rodiny Barborky Syslové (poněkud úsměvný je sedmdesátiletý dědeček Václav, který se prý celý život těšil, až půjde do důchodu a bude investovat, proto teď celé dny sleduje dění na finančních trzích).

Pochybuji, že by se děti na čtení o cestě k finanční samostatnosti hladově vrhaly. To téma je pro ně samo o sobě stejně nezáživné jako pro jejich rodiče – exemplář aktivně investujícího člena rodiny, který by se podobal dědečkovi Václavovi, má doma podle statistik jen zhruba jedno procento dětí.

Nadějné je ale zamýšlené propojení projektu se školní výukou. Školy si mohou na stránkách nadačního fondu www.sysel-arnost.cz objednat a zakoupit kufr plný doprovodných materiálů, vzdělávacích her a dalších pomůcek. Na stejné adrese má být od začátku října k dispozici internetová verze Tajného deníku Barborky Syslové.

 

Je to jeden z prvních kroků dobrým směrem. Pedagogické fakulty zároveň začínají s podporou zavádění ekonomické gramotnosti do škol a ministerstvo financí se chce zasadit o to, aby žáci v matematice častěji řešili příklady týkající se peněz, investic a podnikání.

 

Psáno pro Lidové noviny (2. října 2006)