Reklama
 
Blog | Jan Majer

Finance na ČT: Pro koho vlastně?

Tento týden se na českých obrazovkách poprvé objeví „moderní investiční magazín". Bude se vysílat každou sobotu na ČT 24 a pak během týdne v několika reprízách...

V pořadu se budou střídat odborníci s celebritami, měla by to být poučná i zábavná podívaná. Pokud se pořad osvědčí, probojuje se možná do hlavního vysílání České televize. Zatím tedy půjde o jakýsi zkušební provoz. Cesta do hlavního vysílání ale nebude jednoduchá.

Pravidelnou „show" o investování si u nás zatím nikdo nezkusil (v podstatě bez povšimnutí odvysílaný osvětový seriál Rádce investora byl z jiného soudku). Proč stravitelný pořad o investování v programu českých televizí dosud chybí?

Důvod je zřejmý: Postoj průměrného Čecha k investování by se dal shrnout do již mnohokrát použitého titulku: Češi dávají přednost slamníku. Jasná řeč statistických čísel zkrátka takovému typu pořadu dosud mnoho šancí nadávala.

Obavy ale nevzbuzuje jen investiční negramotnost většiny diváků (bez urážky, prosím). Otázkou je, jaká je vůbec šance, že tvůrci dovedou pořad do podoby, jakou si na počátku sami určili. V zahraničí připravují úspěšné investiční magazíny týmy špičkových odborníků ve spolupráci s profesionálními baviči. Rozpočty jsou velkorysé, divácký ohlas odpovídá vloženým prostředkům a vynaloženému úsilí. Cílová skupina totiž ví, co chce a její potřeby jsou dobře zmapované.

Reklama

V našich podmínkách budou tvůrci balancovat se zavázanýma očima. Budou se snažit uspokojit zkušenější investory (pozor na banality!), a přitom zaujmout ty méně zkušené (pozor na odborné termíny!).

Pozvané experty budou muset ohlídat, aby nemluvili nudně a nesrozumitelně, zatímco z celebrit, když už je dostanou před kameru, budou každé upřímné slovo páčit heverem (o penězích se přeci nemluví, ale docela dobře se o nich vtipkuje).

Přitom se budou stále pohybovat v rámci zanedbatelné menšiny televizních diváků, u nichž existuje alespoň teoretická šance, že nepřepnou na jiný program.

Doufám, že se tvůrcům podaří absenci zdánlivě nezáživného tématu v televizním vysílání přes všechny překážky zlomit. Národ „slamníkářů" sice umí spořit, ale dělá to často tím nejméně efektivním způsobem.

Psáno pro Lidové noviny