Reklama
 
Blog | Jan Majer

Bankám roste konkurence

Půjčovat si peníze mezi známými, to není úplně dobrý nápad. Taky jste to zažili? Na začátku je žádost o pomoc na jedné straně a dobrá vůle na straně druhé. Na konci často zruinovaný vztah. Kam tedy pro půjčku?

Američané mohou zkusit webovou stránku Prosper.com. Registrují se zde lidé, kteří shánějí peníze, a ti druzí, kteří jsou ochotni půjčit, pokud je druhá strana důvěryhodná.

To vše v tržním prostředí. Zájemci o půjčku musí popsat své potřeby a záměry tak, aby jim někdo byl ochoten půjčku poskytnout. Seriózně působícím zájemcům pak přicházejí nabídky, za jaký úrok jim kdo půjčí. Úrok je samozřejmě nižší než v bance.

Kupodivu to nějak funguje. Provozovatel stránek vytváří hodnocení (rating) jednotlivých zájemců o půjčku. Metodika je propracovaná, vychází z informací o minulých a stávajících dluzích a majetkových poměrech žadatele. Podobně jako bankovní registr klientských informací.

Reklama

Na rozdíl od úředníka za bankovní přepážkou, který má před sebou vždy jen více či méně anonymního klienta, čtete příběhy skutečných lidí.

Díváte se na fotografie rodin, které se dostaly do finanční tísně, nebo se můžete nadchnout pro zajímavý byznys plán mladého kluka, kterému pro realizaci dobrého nápadu chybí pár tisíc dolarů. Pravda, případné ztráty budou stejně reálné jako ty osudy.

Psáno pro finanční server www.investujeme.cz